Volvo lastbilar är en svensk framgångssaga
Det hela började 1928
Volvo startade sin lastbils-historia redan 1928, ett år efter efter sin första bil. Volvo producerade då sina första lastbilar, den så kallade LV Serie 1. Succén var omedelbar och de 500 första fordonen som tillverkades sålde slut direkt. Fordonet hade en låg totalvikt på 3 ton och var utrustad med samma motor som deras ÖV 4-modell. Det var Johan W. Sjöberg från Sunne som blev den första kunden att köra hem en Volvo lastbil och han fick betala 4450 kronor. Han skulle bli långt ifrån den sista kunden hos Volvos lastbilsavdelning.
Populära modeller och framgång
I början av 30-talet kunde Volvo erbjuda sina kunder lastbilar som drevs av hesselmanmotorer, tidigare fanns endast modeller med ottomotorer. Det skulle dröja till mitten av 40-talet innan lastbilar med dieselmotor gick att köpa från Volvo. 50-talet gav Volvo möjligheten att kunna sälja sina lastbilar utanför Sveriges gränser och bland annat Volvo Titan började skeppas internationellt. Under 60-talet presenterades två modeller som kom att bli väldigt populära, F88 och F89, men den riktiga skrällen kom med Volvo F10/F12 1977. Modellerna F10/F12 gjorde Volvo till en internationellt erkänd tillverkare och lastbilarna såldes i över 200,000 exemplar.
Vart produceras lastbilarna?
Vart tillverkas Volvo lastbilar nuförtiden? Volvo Lastvagnar Aktiebolag, också känt som Volvo Trucks, har sitt huvudkontor i Lundby, Göteborg och det är även där utvecklingen av lastbilarna sker. Delar till lastbilarna tillverkas dock på andra orter i Sverige och exempelvis montering sker på en mängd olika platser runt om i världen. I den svenska tätorten Ulricehamn sysslar man med rostskyddslackering medan man i Lindesberg tar sig an lastbilarnas axlar. Marocko, Tunisien och Sydafrika sköter montering i Afrika och detsamma gäller för Iran, Saudiarabien och Thailand i Asien. Volvos lastbilar har kommit en lång väg sedan starten 1928.
Foto: Chatchai Somwat / Shutterstock.com